המסר העיקרי הוא - תחום קידום האתרים השתכלל מאוד בשנים האחרונות וכולל תחרות גדולה מבעבר על המקומות הראשונים בתוצאות החיפוש. קידום אתר יעיל יכול להוביל לתועלות כלכליות משמעותיות.
העיסוק בקידום אתרים, החל בנקודת הזמן שבה האינטרנט החלה להפוך למסחרית. בערך בשנת 1996, החלו להופיע אתרי מכירות באינטרנט ונוצר הצורך בקידום האתרים למקומות הראשונים במנועי החיפוש. בשנים הראשונות, הדבר לא היה כרוך במאמץ רב, שכן התחרות הייתה דלילה וכך גם המודעות. מספיק היה לשים מילות מפתח בתגיות המתאימות באתר ולדאוג לצפיפותן הגבוהה.
מנועי החיפוש כבר "הבינו את הרמז" והאתר דורג בעמוד הראשון. ככל שהאינטרנט התמסחרה והיקף המסחר האלקטרוני גדל, יותר ארגונים נכנסו לשוק והחלו להתחרות על אותן "ביצי זהב" - המקומות הראשונים בתוצאות החיפוש, עבור המילים הפופולאריות. זאת, במיוחד בגוגל, החולש על 50.8% משוק החיפוש.
לא רק בעלי אתרי מכירות מעוניינים בתנועה נכנסת גבוהה לאתריהם. למעשה, כל ארגון שמקים אתר הפתוח לקהל הרחב, מעוניין בחשיפה גבוהה ככל הניתן, לקהל הרלוונטי. קידום האתר מניב שלל תועלות. תנועת המבקרים הופכת לכסף, בעזרת הפניות לסוכנים, יצירת קשר ישיר, מתן הצעות מחיר ואפשרויות הזמנה מתוחכמות. לעיתים, המטרה היא רק לספק מידע אודות שירותים או לאסוף מידע אודות הגולשים.
אתר חברת המכוניות לקסוס למשל, מאפשר לקונים פוטנציאליים לבחור מפרט מדויק לרכב בו הם מעוניינים, כולל צבעים, תוספות ופרטים אופציונאליים (www.lexus.com). חברות דיוור ומשלוחים רבות, מספקות באתרי האינטרנט שלהן אפשרויות מעקב אחרי משלוחים וחבילות.
התועלת העסקית
לפני שמתחילים במלאכת קידום האתר, יש למצוא הצדקה לפעילות הזאת. להלן מספר תועלות עסקיות שתוכל להפיק מקידום האתר: מכירות ישירות, הפניות לסוכנים, יצירת קשר ישיר של הלקוחות עם נציגי המכירות או שירות הלקוחות באמצעות צ'אט, שיחה קולית או אף שיחת וידיאו, אפשרויות הזמנה מתוחכמות (למשל אפשרות לבחור מפרט מחשב באמצעות טופס), מתן הצעות מחיר, הצגת אופציות ומפרטים, הצגת קשת המוצרים, מעקב אחר סטאטוס שירות ללקוחות שהזמינו אותו.
אלמנט בסיסי בקידום אתרים, הוא קידום כניסות חוזרות לאתר, באמצעים כממשק ידידותי שמקל על הגעה למידע ותוכן עשיר שמתעדכן תדיר. מעבר לכך, יש שלל דרכים לקידום הכניסות לאתר בכלל. המקובלות ביותר הן SEO (Search Engine Optimization) ופרסום PPC (או Pay per Click). שתי השיטות מכוונות לשתי תוצאות שמנועי החיפוש מספקים לגולשים.
הצורה הראשונה מניבה תוצאות המכונות "אורגניות" או לא ממומנות והשיטה השנייה היא פרסומות ממומנות (Sponsored Links). לכאורה, ההופעה בתוצאות האורגאניות אינה כרוכה בתשלום, אך ההשקעה בפעילות הקידום המובילה אליה גבוהה ומדובר בעבודה לא פשוטה (כאשר מדובר במילות מפתח עם נפח חיפוש גבוה).
שוק ה-PPC הוא שוק ענק. גוגל, המובילה בתחום, הרוויחה 10.6 מיליארד דולר ב-2006 (99% מזה מפרסום PPC).
כך עושים זאת
קיימות שיטות רבות לבצע קידום בשתי הדרכים. למשל פרסום בבאנרים או פרסום באי-מייל.
"צידו השני של המטבע", הם חסרונות שיש למאמצי קידום האתר, בהם הצורך בהשקעה מתמשכת, חוסר יכולת לחזות ROI במדויק, תחרות לא הוגנת מול מקדמי אתרים בשיטות לא הגונות ואף סיכון לחשיפה להונאות Click Fraud. בנוסף, ההשקעה לא תמיד תשתלם ביחס לתועלת שאמורה להתקבל.
שיטות נוספות הן; Search Engine Marketing - שיווק באמצעות מנועי חיפוש הכולל שילוב של SEO יחד עם PPC במנועי החיפוש; פרסום אינטראקטיבי באמצעות סרטונים, משחקים קטנים, יישומים אינטראקטיביים ועוד, שיכולים למשוך את תשומת ליבו של הלקוח הפוטנציאלי; קידום ויראלי באמצעות מתן תמריצים ו/או סיבות לאנשים שמבקרים באתר לספר עליו לחברים; פרסום במדיה חיצונית כמו טלוויזיה ורדיו; Affiliate Marketing (פרסום באמצעות תוכנית שותפים) וסיוע ביועצים מקצועיים.
שיטות שנויות במחלוקת
כאמור, הופעה במקומות הראשונים במנועי החיפוש גוררת הטבות כלכליות, שלפעמים משתלמות במיוחד, מה שגורם לבעלי ומקדמי אתרים לחפש כל הזמן אחר טכניקות ושיטות להעלאת דירוג האתר בתוצאות החיפוש. בחלק מהשיטות מנסים גורמים שונים לנצל לרעה את האלגוריתם של מנוע החיפוש על מנת לקדם אתר שאין לו ערך אמיתי בעבור הגולש והוא נועד אך ורק לגרוף רווחים. בתחום ה-SEO מוכרים המושגים White Hat SEO, מקדמי אתרים שפועלים בדרכים לגיטימיות, ו-Black Hat SEO המשתמשים בדרכים לא לגיטימיות. דרכים אלו יכולות להיות: Spamdexin (שימוש ב-SPAM, על-מנת ליצור קישורים לאתר או תוכן שמיועד רק למנועי החיפוש), Cloaking (שיטה שבה מציגים דף אחד לרובוטים של מנועי החיפוש ודף אחר לגמרי למשתמשים אנושיים) ותוכנית להחלפת לינקים עם אתרים אחרים.
סיכום
קידום מתמשך ושיטתי של האתר הארגוני, הוא תנאי הכרחי למיצוי התועלת הגלומה בו. רק אלו שיעשו זאת, יקטפו את מלוא הפירות!
התקציר לקוח מתוך תחקיר pCon בשם קידום האתר הארגוני.
גילית מידע חדש? מעניין?... רוצה עוד? ראה 100+ תחקירי מפתח: http://www.pcon.co.il/v5/105Debriefs.asp
הרחבות, ראיונות עם מומחים, טיפים מעשיים וקישורים להעמקה ניתן למצוא בקישור הבא: http://www.pcon.co.il/v5/Debrief.asp?debrief=810
למאמרים מקצועיים ואובייקטיביים נוספים של קובי שפיבק, בתחומי מידע מחשבים ואינטרנט, באתר "מאמרים" ראה - http://www.articles.co.il/author/1944
העיסוק בקידום אתרים, החל בנקודת הזמן שבה האינטרנט החלה להפוך למסחרית. בערך בשנת 1996, החלו להופיע אתרי מכירות באינטרנט ונוצר הצורך בקידום האתרים למקומות הראשונים במנועי החיפוש. בשנים הראשונות, הדבר לא היה כרוך במאמץ רב, שכן התחרות הייתה דלילה וכך גם המודעות. מספיק היה לשים מילות מפתח בתגיות המתאימות באתר ולדאוג לצפיפותן הגבוהה.
מנועי החיפוש כבר "הבינו את הרמז" והאתר דורג בעמוד הראשון. ככל שהאינטרנט התמסחרה והיקף המסחר האלקטרוני גדל, יותר ארגונים נכנסו לשוק והחלו להתחרות על אותן "ביצי זהב" - המקומות הראשונים בתוצאות החיפוש, עבור המילים הפופולאריות. זאת, במיוחד בגוגל, החולש על 50.8% משוק החיפוש.
לא רק בעלי אתרי מכירות מעוניינים בתנועה נכנסת גבוהה לאתריהם. למעשה, כל ארגון שמקים אתר הפתוח לקהל הרחב, מעוניין בחשיפה גבוהה ככל הניתן, לקהל הרלוונטי. קידום האתר מניב שלל תועלות. תנועת המבקרים הופכת לכסף, בעזרת הפניות לסוכנים, יצירת קשר ישיר, מתן הצעות מחיר ואפשרויות הזמנה מתוחכמות. לעיתים, המטרה היא רק לספק מידע אודות שירותים או לאסוף מידע אודות הגולשים.
אתר חברת המכוניות לקסוס למשל, מאפשר לקונים פוטנציאליים לבחור מפרט מדויק לרכב בו הם מעוניינים, כולל צבעים, תוספות ופרטים אופציונאליים (www.lexus.com). חברות דיוור ומשלוחים רבות, מספקות באתרי האינטרנט שלהן אפשרויות מעקב אחרי משלוחים וחבילות.
התועלת העסקית
לפני שמתחילים במלאכת קידום האתר, יש למצוא הצדקה לפעילות הזאת. להלן מספר תועלות עסקיות שתוכל להפיק מקידום האתר: מכירות ישירות, הפניות לסוכנים, יצירת קשר ישיר של הלקוחות עם נציגי המכירות או שירות הלקוחות באמצעות צ'אט, שיחה קולית או אף שיחת וידיאו, אפשרויות הזמנה מתוחכמות (למשל אפשרות לבחור מפרט מחשב באמצעות טופס), מתן הצעות מחיר, הצגת אופציות ומפרטים, הצגת קשת המוצרים, מעקב אחר סטאטוס שירות ללקוחות שהזמינו אותו.
אלמנט בסיסי בקידום אתרים, הוא קידום כניסות חוזרות לאתר, באמצעים כממשק ידידותי שמקל על הגעה למידע ותוכן עשיר שמתעדכן תדיר. מעבר לכך, יש שלל דרכים לקידום הכניסות לאתר בכלל. המקובלות ביותר הן SEO (Search Engine Optimization) ופרסום PPC (או Pay per Click). שתי השיטות מכוונות לשתי תוצאות שמנועי החיפוש מספקים לגולשים.
הצורה הראשונה מניבה תוצאות המכונות "אורגניות" או לא ממומנות והשיטה השנייה היא פרסומות ממומנות (Sponsored Links). לכאורה, ההופעה בתוצאות האורגאניות אינה כרוכה בתשלום, אך ההשקעה בפעילות הקידום המובילה אליה גבוהה ומדובר בעבודה לא פשוטה (כאשר מדובר במילות מפתח עם נפח חיפוש גבוה).
שוק ה-PPC הוא שוק ענק. גוגל, המובילה בתחום, הרוויחה 10.6 מיליארד דולר ב-2006 (99% מזה מפרסום PPC).
כך עושים זאת
קיימות שיטות רבות לבצע קידום בשתי הדרכים. למשל פרסום בבאנרים או פרסום באי-מייל.
"צידו השני של המטבע", הם חסרונות שיש למאמצי קידום האתר, בהם הצורך בהשקעה מתמשכת, חוסר יכולת לחזות ROI במדויק, תחרות לא הוגנת מול מקדמי אתרים בשיטות לא הגונות ואף סיכון לחשיפה להונאות Click Fraud. בנוסף, ההשקעה לא תמיד תשתלם ביחס לתועלת שאמורה להתקבל.
שיטות נוספות הן; Search Engine Marketing - שיווק באמצעות מנועי חיפוש הכולל שילוב של SEO יחד עם PPC במנועי החיפוש; פרסום אינטראקטיבי באמצעות סרטונים, משחקים קטנים, יישומים אינטראקטיביים ועוד, שיכולים למשוך את תשומת ליבו של הלקוח הפוטנציאלי; קידום ויראלי באמצעות מתן תמריצים ו/או סיבות לאנשים שמבקרים באתר לספר עליו לחברים; פרסום במדיה חיצונית כמו טלוויזיה ורדיו; Affiliate Marketing (פרסום באמצעות תוכנית שותפים) וסיוע ביועצים מקצועיים.
שיטות שנויות במחלוקת
כאמור, הופעה במקומות הראשונים במנועי החיפוש גוררת הטבות כלכליות, שלפעמים משתלמות במיוחד, מה שגורם לבעלי ומקדמי אתרים לחפש כל הזמן אחר טכניקות ושיטות להעלאת דירוג האתר בתוצאות החיפוש. בחלק מהשיטות מנסים גורמים שונים לנצל לרעה את האלגוריתם של מנוע החיפוש על מנת לקדם אתר שאין לו ערך אמיתי בעבור הגולש והוא נועד אך ורק לגרוף רווחים. בתחום ה-SEO מוכרים המושגים White Hat SEO, מקדמי אתרים שפועלים בדרכים לגיטימיות, ו-Black Hat SEO המשתמשים בדרכים לא לגיטימיות. דרכים אלו יכולות להיות: Spamdexin (שימוש ב-SPAM, על-מנת ליצור קישורים לאתר או תוכן שמיועד רק למנועי החיפוש), Cloaking (שיטה שבה מציגים דף אחד לרובוטים של מנועי החיפוש ודף אחר לגמרי למשתמשים אנושיים) ותוכנית להחלפת לינקים עם אתרים אחרים.
סיכום
קידום מתמשך ושיטתי של האתר הארגוני, הוא תנאי הכרחי למיצוי התועלת הגלומה בו. רק אלו שיעשו זאת, יקטפו את מלוא הפירות!
התקציר לקוח מתוך תחקיר pCon בשם קידום האתר הארגוני.
גילית מידע חדש? מעניין?... רוצה עוד? ראה 100+ תחקירי מפתח: http://www.pcon.co.il/v5/105Debriefs.asp
הרחבות, ראיונות עם מומחים, טיפים מעשיים וקישורים להעמקה ניתן למצוא בקישור הבא: http://www.pcon.co.il/v5/Debrief.asp?debrief=810
למאמרים מקצועיים ואובייקטיביים נוספים של קובי שפיבק, בתחומי מידע מחשבים ואינטרנט, באתר "מאמרים" ראה - http://www.articles.co.il/author/1944
קובי שפיבק Bsc., MBA הוא העורך הראשי של תחקירי pCon ואתר pCon-line. כמי שעוסק במחשבים, על מכלול היבטיהם משנת 1976 וכן כמי שכתב וערך למעלה משמונה מאות תחקירים על כל היבטי המחשוב העיקריים, הוא נמנה על אותם אנשים בודדים בארץ ובעולם, שבאמת ובתמים, מבינים לאן הולך עולם המחשוב ומהן השלכותיו המידיות והעתידיות, על אנשים וארגונים. הוא גם פרסם מספר רב של מאמרים במרבית העיתונים הגדולים והמקצועיים, והופיע פעמים רבות בערוצי הטלוויזיה והרדיו המרכזיים. נכון להיום הוא מייעץ למרבית מנהלי המחשוב בארגונים המובילים בישראל, והוא נחשב בעיני רבים, לגורו של המחשוב העסקי.